Jak poradzić sobie z żylakami | Poradnik-Pacjenta.pl – aktualności
Ta witryna używa plików Cookies w celach reklamowych i statystycznych. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich instalację.
Szczegóły na temat plików Cookies i możliwości ich wyłączenia w swojej przeglądarce znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
Poradnik-pacjenta.pl - Twój portal medyczny - porady na temat zdrowia, medycyny oraz leczenia chorób

Jak poradzić sobie z żylakami

jak-poradzic-sobie-z-zylakami

Jak wynika z badań, co trzecia osoba i aż 50 procent osób w wieku powyżej 45 lat cierpi z powodu żylaków. Zazwyczaj są one traktowane jako czysto kosmetyczny problem, podczas gdy jest to również dolegliwość zdrowotna.

W jaki sposób powstają żylaki?

Żyły wchodzą w skład układu naczyniowego i są odpowiedzialne za transport odtlenowanej krwi. W dużych żyłach występują zastawki zapobiegające cofaniu się krwi. Ich niedomykalność lub zniszczenie utrudnia przepływ krwi do serca. W efekcie jej zalegania powstają obrzęki i wyborczyny, a także żylaki. Żylaki mogą mieć nawet kilka centymetrów średnicy i łączyć się ze sobą.

Przyczyny

Przyczyny powstawania żylaków częściowo są zależne od nas, a na niektóre nie mamy żadnego wpływu. Bardzo istotne są czynniki genetyczne, które mają przeważające znaczenie głównie u kobiet. Ponadto nadwaga i ciąża sprzyjają powstawaniu żylaków. Jest to również typowa przypadłość dotykająca osoby pracujące w pozycji siedzącej lub stojącej.

Objawy

Pierwsze niepokojące objawy to nawracające skurcze, pieczenie i drętwienie nóg. Towarzyszy im poczucie ciężkości i zmęczenia bez wyraźnej przyczyny. Następnie pojawiają się przebarwienia skóry, zmiany zapalne i obrzęki. Żylaki są widoczne na nogach jako odstające wydłużone żyły o niebiesko-zielonej barwie. Przy wystąpieniu powyższym objawów, niezbędne jest leczenie żylaków.

Jak sobie poradzić z żylakami?

  • Masaże – poprawiają one przepływ krwi w nogach i likwidują uczucie ciężkości. Powinno się je wykonywać systematycznie rano i wieczorem.
  • Aktywność fizyczna – odpowiednio dobrana forma ruchu zdecydowanie poprawi krążenie. Wystarczające są zwykłe spacery.
  • Unikanie długotrwałej pozycji siedzącej lub stojącej – w pracy można poruszać stopami, spacerować i zmieniać pozycję.
  • Walka z nadwagą – nadmiarowe kilogramy utrudniają prawidłowe krążenie, warto więc popracować nad swoją sylwetką.
  • Odpowiednia dieta – zalecana jest dieta niskokaloryczna z dużą ilością błonnika. Ponadto nie należy nadużywać soli, która przyczynia się do powstawania obrzęków.
  • Kąpiele – najlepiej kąpać się w zimnej wodzie, która poprawia sprężystość żył. Można również moczyć nogi w ziołowych naparach.
  • Unoszenie nóg do góry – odpoczywanie lub spanie w takiej pozycji sprzyja przepływowi krwi w kierunku serca.

W przypadku, gdy powyższe metody nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, należy skonsultować się z lekarzem. Warto również skorzystać ze specjalnych leków i maści, bądź poddać się zabiegowi usunięcia żylaków.

08. Wrzesień 2017

Treści zawarte w serwisie www.poradnik-pacjenta.pl mają charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny. W żadnym wypadku nie mogą być traktowane jako porady medyczne lub wskazówki prowadzące do leczenia na własną rękę bez konsultacji lekarskiej. Redakcja serwisu nie bierze odpowiedzialności za niewłaściwe i niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie zawartych tu materiałów. Misją naszego serwisu jest propagowanie świadomego podejścia do leczenia, zawsze przebiegającego pod ścisłą kontrolą lekarza.
© www.poradnik-pacjenta.pl | polityka prywatnosci | polityka cookies | reklama w serwisie | kontakt