Ta witryna używa plików Cookies w celach reklamowych i statystycznych. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich instalację.
Szczegóły na temat plików Cookies i możliwości ich wyłączenia w swojej przeglądarce znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
Poradnik-pacjenta.pl - Twój portal medyczny - porady na temat zdrowia, medycyny oraz leczenia chorób

Rola układu odpornościowego w zwalczaniu infekcji

rola-ukladu-odpornosciowego-w-zwalczaniu-infekcji Utrzymanie układu odpornościowego w dobrej formie ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia. To właśnie on odpowiada za obronę naszego organizmu przed atakami bakterii, wirusów, grzybów i pasożytów. Częstotliwość zapadania na infekcje zależy m.in. od odporności naszego organizmu, dlatego tak ważne jest dbanie o nią. Co jeszcze warto wiedzieć o roli układu odpornościowego w zwalczaniu infekcji?

Układ immunologiczny

Układ odpornościowy nazywany jest również immunologicznym. Pełni on funkcje ochronne oraz homeostatyczne, ale także nadzoruje działanie innych układów. Odporność organizmu zawdzięczamy czerwonym krwinkom, które są produkowane przez szpik kostny. Jeśli jest on odpowiednio odżywiony i zbudowany, to wówczas układ odpornościowy funkcjonuje prawidłowo. Wpływ na działanie układu immunologicznego ma wiele czynników.

Odporność można podzielić na wrodzoną i nabytą. Wrodzona przekazywana jest dziecku przez matkę – wówczas do organizmu maluszka przedostają się przez łożysko przeciwciała. Chronią one dziecko przez około 9 miesięcy po porodzie lub dłużej, w przypadku, gdy matka karmi dziecko piersią. Po około roku każdy człowiek buduje już własną odporność. Organizm uczy się wówczas rozpoznawać, co jest dla niego dobre.

Drobnoustroje, które chcą się przedostać do ludzkiego organizmu, muszą pokonać na swojej drodze wiele barier, a są to:

  • skóra – bardzo dobra bariera dla wielu chorobotwórczych bakterii, wirusów i grzybów, o ile tylko jest nieuszkodzona.
  • ślina i łzy – znajduje się w nich lizozym, który atakuje ściany komórek organizmów, wnikających do ciała człowieka drogą oddechową lub pokarmową.
  • pot – substancje, które się w nim znajdują, mają działanie bakteriobójcze.
  • krew – znajdujące się w niej substancje są w stanie zniszczyć wrogie drobnoustroje.
  • żołądek – kwasy i enzymy żołądkowe są w stanie wyeliminować drobnoustroje, które dostaną się do organizmu drogą pokarmową.

Odporność swoista i nieswoista

Organizm człowieka korzysta z dwóch systemów obrony – odporności nieswoistej i swoistej. Do nieswoistej zalicza się wspomniany już wrodzony lub nabyty system zabezpieczeń, który opiera się na barierach:

  • fizycznych – to pierwsza przeszkoda na drodze chorobotwórczych czynników. Organizm chroniony jest przez skórę oraz błony śluzowe, a w pozbywaniu się intruzów pomagają np. kaszel, kichanie czy wymioty.
  • chemicznych – uaktywniają się, kiedy czynnikom chorobotwórczym uda się pokonać bariery fizyczne. Mowa tutaj o łzach i ślinie, pocie, łoju oraz obecnym w żołądku kwasie solnym.
  • komórkowych.

Kiedy odporność nieswoista zawiedzie, to czynniki chorobotwórcze dostają się do organizmu, gdzie się rozprzestrzeniają. Wówczas do działania zaangażowany zostaje układ swoisty, którego zadaniem jest unieszkodliwienie konkretnych drobnoustrojów. Zaangażowane są tutaj liczne komórki układu immunologicznego (odpornościowego) oraz wydzielane przez nie substancje.

Niedobory odporności

Dlaczego jedni potrafią zapadać na infekcje nawet kilkanaście razy do roku, a innym przytrafiają się one raz do roku albo nawet w ogóle? Otóż problemem mogą być niedobory odporności. Czynniki chorobotwórcze wykorzystują okresy osłabienia organizmu, by skutecznie go zarazić. Spadek odporności wynikać może z wielu powodów, takich jak:

  • niewysypianie się – zdrowy sen, który w przypadku osoby dorosłej powinien trwać około 7–8 godzin, to podstawa. Dodatkowo, na obniżenie odporności wpływ mają przepracowanie i życie w ciągłym stresie.
  • toksyny – obecne w żywności, powietrzu czy wodzie.
  • nadużywanie antybiotyków.
  • nieodpowiednia dieta – codzienny jadłospis powinien być bogaty w produkty wartościowe. Unikać należy alkoholu, słodyczy i wszelkich niezdrowych przekąsek. Odporność może obniżyć zarówno przejadanie się, jak i niedojadanie. Dieta wzmacniająca odporność powinna być bogata w warzywa i owoce, które obfitują w antyoksydanty walczące z wolnymi rodnikami.
  • brak aktywności fizycznej – nawet spacery na świeżym powietrzu wpływają na budowanie odporności.

19. Listopad 2019

Treści zawarte w serwisie www.poradnik-pacjenta.pl mają charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny. W żadnym wypadku nie mogą być traktowane jako porady medyczne lub wskazówki prowadzące do leczenia na własną rękę bez konsultacji lekarskiej. Redakcja serwisu nie bierze odpowiedzialności za niewłaściwe i niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie zawartych tu materiałów. Misją naszego serwisu jest propagowanie świadomego podejścia do leczenia, zawsze przebiegającego pod ścisłą kontrolą lekarza.
© www.poradnik-pacjenta.pl | polityka prywatnosci | polityka cookies | reklama w serwisie | kontakt